31 oktober 2011

Annie Lööf är ingen fackkramare.

- För mig är vare sig fackförbunden eller
Annie Lööf har, liksom övriga inom Alliansen, lite svårt med verklighetsuppfattningen. Annie - en av vår tids största motståndare till allt som har med arbetare- och anställningstrygghet att göra, tillkännager också i Svenska Dagbladet idag att hennes relation till facket är bra och att facket är viktigt.

- Jag tycker att det är en viktig organisation att lyssna på. Arbetsmarknadens parter sätter villkoren på arbetsmarknaden. Därför är de viktiga.

– Jag är jätteglad att näringslivsorganisationerna är stolta över mig som näringsminister och inte hackar på mig. Jag har mycket bra relationer med alla näringslivsorganisationer. Även facken. Jag tror att det är viktigt.

Som facklig aktivist inom LO vill jag härmed passa på att hälsa till Annie Lööf:
- Vi väntar på ditt samtal. Vi vet i ärlighetens namn inte vad du pratar om att
vi skulle ha för relation hittills, men det ska bli kul att höra ett eventuellt försök till förklaring. Du står för i princip allt vi är emot.
/Jenny Bengtsson, Hotell och Restaurang Facket
I samma artikel får Lööf frågan om huruvida hon är emot LAS eller inte. På det svarar hon nekande - tvärt emot är hon till och med för lagstiftningen, men vill förändra den något. Löntagarbloggen läser "något" som "fullständigt".

SVD: - Du har ju lagt motioner om det, bland annat i augusti 2008 med titeln”Skrota Las”?
Lööf: - Jag tycker att det är viktigt att nå resultat...

"Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i
motionen om att avskaffa lagen om anställningsskydd (LAS)". - Utdrag ur ovan nämda motion, Riksdagen.

På frågan om varför Lööf hyllar Margaret Thatcher svarar hon

– Jag kommer alltid att lyfta fram starka kvinnor som vågar gå före. Jag har nämnt Gudrun Schyman, Karin Söder och Margaret Thatcher. Jag gillar inte Thatchers politiska innehåll. Jag har lyft fram henne för att hon var den första kvinnliga premiärministern i Storbritannien.

Margaret Thatcher sade en gång
"I am in politics because of the conflict between good and evil, and Ibelieve that in the end good will triumph."
Jag uppmanar den goda sidan att triumfera över bland andra Annie Lööf.
MediaCreeper